Bageri NIVÅ 1

Centralt innehåll och kunskapskrav Bageri NIVÅ 1

 
Centralt innehåll
Undervisningen i ämnet bageri på nivå 1 ska behandla följande centrala innehåll:
Bröds och bakverks historia:
kapitel i bageriboken

Enklare planering och organisering vid tillverkning av bröd och bakverk:
-väga upp och förbereda råvaror och ingredienser

Etiska, miljömässiga och ekonomiska val i arbetet:
hållbarhet, svinn

Enklare ekonomiska kalkyler:
Räkna ut råvarukostnad

Hur recept läses och används:
följa ett recept

Grundläggande receptberäkningar:
halvera, räkna om

Råvaror och andra ingredienser som är lämpliga för ändamålet.
Till exempel mjölkunskap, olika sorters jäst

Jäs- och avbakningsmoment:
-att kunna baka av enklare bröd och bakverk

Grundläggande tillverkning av jästa degar samt enklare bröd och bakverk, däribland vetedegar och remonser:
-bullar, längder, slagen limpa, rundrivna bräck, bräckta bräck

Tillverkning av bröd och bakverk utifrån kombinationer av smaker.

Hantering av redskap, maskiner och annan utrustning.
Använda rätt redskap till rätt ändamål

Allergi- och specialkost samt kostval som är vanligt förekommande inom bageri.
-Glutenfritt, sockerfritt

Paketering och märkning av bagerivaror.
Regler för märkning av bageriprodukter

Lagar och andra bestämmelser inom området, däribland arbetsmiljölagen och livsmedelslagstiftning med tonvikt på hygien och hygienrutiner.

Säkerhet och ergonomi i arbetet.
-använda maskiner på ett säkert sätt samt tänka på kroppshållning vid olika arbetsuppgifter

Hur samarbete, kommunikation och bemötande vid bageriarbete går till.
Samarbeta i grupp i bageriet och bemöta sina klasskompisar samt bemöta och kommunicera med gäster i bageributiken

Betyget E
Eleven planerar och organiserar tillverkning av bröd och bakverk på ett godtagbart sätt.
Eleven tillverkar med visst handlag bröd och bakverk.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven bemöter samt samarbetar och kommunicerar med andra på ett godtagbart sätt.

Betyget D
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan C och E.

Betyget C
Eleven planerar och organiserar tillverkning av bröd och bakverk på ett gott sätt.
Eleven tillverkar med gott handlag bröd och bakverk.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven bemöter samt samarbetar och kommunicerar med andra på ett gott sätt.

Betyget B
Elevens kunskaper bedöms sammantaget vara mellan A och C.

Betyget A
Eleven planerar och organiserar tillverkning av bröd och bakverk på ett mycket gott sätt.
Eleven tillverkar med mycket gott handlag bröd och bakverk.
Eleven arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser inom området.
Eleven bemöter samt samarbetar och kommunicerar med andra på ett mycket gott sätt.